בית, ספר, 2002

[מתוך ההקדמה לספר 'בית, ספר':

בחרתי לצלם מראות מוכרים ושגורים מבתי-ספר ממלכתיים בישראל. צילמתי בשנים 2001-1999 מקומות שבהם מבלים ילדים וילדות, צעירים וצעירות, מגיל 6 עד 18, על פי חוק חינוך חובה. צילמתי את הסביבה שמפגישה צעירים עם החברה והמימסד, סביבה שאמורה להצמיח אזרחים.
ביקרתי בבתי-ספר יסודיים ותיכוניים, ממלכתיים וממלכתיים-דתיים, ביישובים יהודיים וערביים, ובשני בתי-ספר דו-לאומיים. התחלתי באיזור מגורי בפרדס-חנה, והמשכתי למקומות אחרים – כפר קרע, ג'ת במשולש, המועצה האזורית "מנשה", זיכרון-יעקב, בנימינה, חדרה ואור-עקיבא. הרחקתי אל תל-מונד, הרצליה, כפר-סבא, ירושלים, כוחלה והמועצה האזורית "משגב".
מתוך אין-סוף המראות האפשריים בחרתי לקיים דיאלוג צילומי עם פני השטח החומריים של סביבת בית-הספר – הקירות, הרהיטים, הכיתות והמסדרונות. המצלמה איפשרה לי להתבונן באיכויות החומריות, במוטיבים המאפיינים ובדרכי הביטוי של הילדים, הצוות והמימסד. הטקסט המילולי, הצורני והארכיטקטוני, על המסרים הגלויים והסמויים שבו, מהווה כלי ביטוי המשקף ערכים ותפישות חינוכיות ותרבותיות. הוא מסמן ומבטא הירארכיה, קודים ופרקטיקות. הטקסט החזותי של בית-הספר מבטא את יחסם של מערכת החינוך והמימסד כלפי הילדים, וגם את יחסם של התלמידים לבית-הספר – כלומר, את אופי הדיאלוג בין המרכיבים של סביבת בית-הספר.
מספר שאלות וסוגיות הנוגעות לחינוך ולתרבות הישראלית ליוו אותי בתהליך העבודה:
• כיצד האידיאולוגיה החינוכית מוצאת את ביטויה במרחב הפיסי של בית-הספר?
• מהו דימוי בית-הספר – למה הבניין דומה? מה המבנה מייצג?
• כיצד האיכות והערכים האסתיטיים של סביבת בית-הספר משפיעים על התהליך החינוכי ועל תנאי הלמידה?
• מה טיבה של חוויית השהות בבית-הספר, ושל חוויית המפגש של הילדים עם המערכת המימסדית?
• מהי היא תרומתם של הסביבה והמרחב הבית-ספרי ליצירת תרבות מכבדת ומאפשרת, או לחילופין, תרבות מתסכלת ולעתים אלימה?
• מהו מקומו של בית-הספר בקהילה ובחברה אזרחית דמוקרטית?

התחלתי את הצילומים בהיותי אמא לילדים בני 12 ו- 6. מיום כניסתם למערכת החינוך חשתי רתיעה חזקה מהמראות והקולות שפגשתי בביקורי במוסדות אלו, וזמן רב נמנעתי מלשלוח את ילדי לשם, שלא לראות אותם נגרסים בתוך המערכת.
בהיותי שם פגשתי את עצמי כתלמידה בבית-הספר, תלמידה טובה שהפנימה את חוקי המשחק, ו"הרוויחה" ציונים מתקבלים על הדעת, אבל לקחה רק מעט מאוד ממה שלמדה שם לעולמה הנוכחי (למעט תעודת הבגרות, שאכן פתחה שערים הפתוחים רק לבעלי תעודת בגרות). המראות והתחושות שפגשתי בביקורי בבתי-הספר במהלך הצילומים היו דומים מאוד לאלו החרוטים בזיכרוני, במיוחד בביקורי בכיתות בתי-ספר תיכוניים.
מעטים בתי-הספר שביקרתי בהם אשר הציעו מקום נעים ומכבד, מקום שמאפשר לשוחח, לקרוא או לבוא לידי ביטוי, מקום שאפשר להרגיש בו שייכות ואחריות. ראיתי שם סיסמאות כמו "הזכות לכבוד והחובה ולכבד", "כל ילד שווה כל ילדה שווה" וכיו"ב, המעטרות בשנים האחרונות כיתות ומסדרונות בבתי-הספר, אך הן לא הצליחו לטעת בי תחושה של מקום מכבד ודמוקרטי. חשתי בפוטנציאל האלים של חוויית השהות במוסדות אלו. בתי-הספר שראיתי בקטמונים, בג'ת ובכפר הבדווי כוחלה לא שכנעו אותי כי מדובר בשווויון, או בכבוד.
אני כותבת מתוך מחשבה שאפשר גם אחרת, שניתן להתבונן במושג "בית-ספר" ובפרקטיקה שלו באופן קצת שונה: "בית" – במובן של אהדה ויחס מכבד כלפי הילדים ומשפחותיהם, במובן של הקשבה ודיאלוג; "ספר" – במובן של ידע ודעת, הנטועים בקונטקסט חברתי היסטורי דינמי, ספר במובן של יצירה ותרבות, במובן של חשיבה וביקורת.
בית, ספר – יכול להיות מקום מפגש של אנשים עם עולם הידע והמחשבה, עם עולמם האנושי והתרבותי, מקום שמזמן יחסים דיאלוגיים בין הקולות השונים המרכיבים אותו, מקום של יצירה, יוזמה והתחדשות תרבותית וחברתית.

המאמרים בספר:

גליה בר-אור -ספר, צילום, פתח דבר

זאב דגני – הצעה להתבוננות בבית הספר

דני לסרי –  מבנים ומילים

 ירון אזרחי – אסתטיקה וחינוך לאזרחות ולדמוקרטיה 

צבי בקרמן – בית הספר בזכרון העולם 

ורד מימון – כל ילד שווה, כל ילדה שווה

משה צוקרמן  – "היה מנומס"

רמי בנבנישתי, ענת זעירא, רון אסטור – אלימות במערכת החינוך

רחל אלבוים דרור – הטקסט החזותי בפרספקטיבה היסטורית

אלישבע סדן – בית הספר הקהילתי בחברה אזרחית דמוקרטית

נתן גובר – על פאולו פרירה

פאולו פרירה – להאמין כי השינוי אפשרי

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s